Sifat dan sikap di Aidilfitri

Aidilfitri 1433 baru saja berlalu.  Ada kenangan yang manis dan ada juga kenangan yang kurang manis dialami oleh tiap seorang dari kita.

Kebanyakan dari kita menganggap hari mulia ini,  sebagai satu hari untuk memperbaharui ikatan persaudaraan yang mungkin sudah lama berbentuk renggang … dan menunggu ketika ianya terputus.  Ada juga antara kita yang menganggapnya sebagai satu hari yang boleh dijadikan sebagai detik permulaan satu ikatan persaudaraan atau persahabatan yang lebih kukuh dan mantap.  Ada pula yang ingin menganggapnya sebagai satu hari yang mulia lagi keramat untuk dijadikan sebagai hari contoh dalam kehidupan kita.

Apa pun pada 1 Syawal,  semua anggapan ini ternyata.  Dan banyaklah peristiwa yang berlaku.

Menjadi kebiasaan,  pada Aidilfitri,  ampun dan maaf dipinta … maka wujudlah perkataan ‘Maaf Zahir Batin’.  Menjadi kepercayaan juga bahawa jika ‘ampun dan maaf’ diminta pada hari yang mulia ini,  sudah semestinya dan tentulah ianya diberikan.  Sama ada secara ikhlas atau sebaliknya … Tuhan sahajalah yang mengetahuinya.  Tetapi perkataan-perkataan ini dilafazkan.

Contohnya,  jika suasana permusuhan,  caci mencaci,  kata mengata … berlangsung bertahun lamanya,  munasabahkah agaknya suasana ini dapat dihapuskan dengan tiga patah perkataan tadi.  Bolehkah agaknya sinar persabahatan yang baru diwujudkan dengan melafazkan kata-kata tersebut.  Dipercayai keadaan ini agar sukar direalisasikan … tambahan pula di kalangan kita manusia biasa.

Tetapi,  kalau ia boleh meredakan kekusutan yang telah diwujudkan,  apa salahnya.  Mudah-mudahan dengan melafazkan kata-kata keramat ‘Maaf Zahir Batin’  kekusutan ini dapat dileraikan … memang mulialah 1 Syawal.   Perbuatan bermaaf-maafan antara insan memang digalakkan.

Keikhlasan dan keinsafan … juga harus dijadikan sebagai akar umbi kepada pertumbuhan sifat dan perwatakan manusia.

Perihal Author
A retired government broadcast journalist and communications specialist still actively involved in activities pertaining to ICT and media,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: