‘Puasa pengikat kasih keluarga’

Artikel ini dipetik dari Lamanweb Rasmi Jabatan Mufti Negeri Perlis.

Oleh : Dr Juanda Jaya (Mufti Perlis)

Sebagai seorang isteri pernahkah anda bertanya kepada diri sendiri, apakah punca musnahnya kebahagiaan dalam keluarga? Jika suami tak serasi lagi, anak-anak pula pergi membawa diri, rumah yang semestinya menjadi tempat untuk merasai ketenangan jiwa justeru membakar hati dan perasaan penghuninya, maka siapakah yang harus dipersalahkan dalam hal ini?

Pada hakikatnya punca kesengsaraan itu adalah kerana mereka jauh dari Tuhan, lalai dengan kesibukan dunia dan hawa nafsu yang diturutkan. Untuk mengembalikan kebahagiaan jiwa, mereka perlu menegakkan agama dalam kehidupan keluarga sejak dari awal pembentukannya lagi. Keluarga yang menghiasi rumah mereka dengan ilmu agama, ibadah dan akhlak yang mulia akan merasai suburmya kasih sayang dan cinta kesan daripada amalan-amalan baik yang mereka lakukan.

Sesungguhnya cinta dan kasih sayang itu berasal dari rahmat Allah dan ia lebih baik daripada wang ringgit dan harta benda dunia. Sebagaimana firman-Nya di dalam surah Yunus ayat: 58 yang bermaksud: “Katakanlah (wahai Muhammad): Dengan kurniaan Allah dan rahmat-Nya, hendaklah mereka bergembira. Kurniaan Allah dan rahmat-Nya itu lebih baik daripada apa yang mereka kumpulkan.”

Oleh itu sebagai ibu dan bapa yang beriman, belumlah terlambat untuk menyuburkan cinta dan kasih sayang dalam keluarga dengan cara menegakan agama dalam jiwa kita. Salah satunya adalah dengan berpuasa, sebagaimana sembahyang amat berkesan untuk rawatan sebarang penyakit hati yang menjadi punca sengsara di kalangan ahli keluarga.  Klik di sini untuk artikel selengkapnya.

Sama-samalah kita renungkan.

Perihal Author
A retired government broadcast journalist and communications specialist still actively involved in activities pertaining to ICT and media,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: