Anak-anak dan ibu bapa

Ibu bapa  –  ibu dan juga bapa memang sedar dan memahami tugas dan tanggungjawab mereka terhadap anak-anak mereka,  terutama sekali dalam masa mereka membesar dan menghadapi hidup.

Apa saja akan mereka laksanakan untuk menentukan anak-anak mereka mendapat pendidikan,  bimbingan  dan  suasana membesar yang semprna dan secukupnya.  Mereka akan lakukan apa saja bagi menjamin pembesaran anak-anak mereka berjalan sebaik mungkin.     Tidak pernah kita dengar ibu bapa mengabaikan tanggungjawab mereka dalam usaha ini.

Jika kita tinjau keadaan sekliling,  iaitu yang melibatkan tanggungjawab ibu bapa,  maka akan dapat kita lihat pelbagai usaha dilaksanakan oleh ibu bapa.

Akan tetapi,  bagaimana pula keadaannya bagi pihak golongan anak-anak mereka.   Apakah yang mereka lakukan untuk membayangkan bahawa mereka prehatin dan bersyukur terhadap apa yang dilaksanakan oleh ibu bapa mereka.  Bagaimana pula respon mereka.

Dari apa yang kita baca di akhbar dan dengar diceritakan,  keadaan yang berlaku agak menyedihkan.  Kisah anak-anak mengabaikan ibu bapa,  terutama yang sudah tua dan tidak mempunyai pekerjaan, semakin meningkat jumlahnya.  Kisah anak-anak mendera ibu bapa mereka,  hingga ke tahap mencederakan mereka juga semakin bertambah.

Mengapakah ini berlaku?  Adakah ini hasil dari keadaan dunia sekeliling?  Atau adakah ini hasil dari pengaruh yang didatangkan melalui program-program yang disiarkan melalui saluran-saluran media  –  radio dan televisyen.  Atau adakah ini merupakan satu dari hasil yang didatangkan oleh pengajian terlalu tinggi anak-anak itu?  Atau adakah ini membayangkan apakah yang boleh dibawa oleh kejayaan dalam kerjaya mereka?

Apa pun,  suasana ini menggambarkan dengan jelas bahawa institusi keluarga sudah mula meroboh untuk tumbang dan musnah.  Apa pula yang perlu kita lakukan bersama … sama ada ibu bapa atau anak-anak itu sendiri?

Perihal Author
A retired government broadcast journalist and communications specialist still actively involved in activities pertaining to ICT and media,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: