KELUARGAKU DUNIAKU

Tiap seorang dari kita adalah ahli atau anggota satu keluarga.  Ini tidak boleh kita nafikan.  Ini adalah satu realiti… satu hakikat.  Mungkin kita adalah ayah atau ketua keluarga,  atau kita  merupakan seorang isteri atau ibu atau pembantu kepada ketua keluarga,  atau kita merupakan seorang anak di dalam keluarga itu.  Apa pun kita mempunyai hubungan secara terus dengan keluarga.   Kita hidup dengan keluarga,  dan kita berdamping rapat dengan keluarga.

Kalau kita perhatikan agak mendalam,  akan kita dapati bahawa pergerakan satu-satu keluarga sama seperti pergerakan atau operasi satu organisasi … sama ada organisasi awam atau organisasi swasta.

Satu organisasi itu berjalan dan melaksanakan tanggungjawab nya  melalui tenaga kerja atau pasukan petugasnya.  Tiap seorangnya mempunyai tanggungjawab dan bidang tugas yang telah ditentukan demi mencapai hasrat,  cita  dan  objektif organisasi itu.  Dan kumpulan ini diikat kuat dengan rasa cinta,  taat setia, semangat juang dan sifat komitmen terhadap matlamat yang hendak dan perlu dicapai.  Atau dengan lain-lain perkataan  tiap anggota organisasi itu harus menjalankan tugasnya dengan baik untuk menentukan hasil yang akan dicapai sesuai dengan matlamat yang dirancang.

Begitulah juga keadaannya senario di dalam satu keluarga itu.   Tiap anggotanya mempunyai tugas masing-masing.  Tiap anggotanya harus menentukan bahawa tugas yang dipertanggungjawabkan kepadanya dilaksanakan sebaik mungkin,  supaya matlamat yang hendak dicapai dapat diperolehi tanpa sebarang masalah.  Dalam hal keluarga,  matlamatnya ialah untuk merealisasikan cita-cita mewujudkan suasana aman damai,  cemerlang,  bahagia dan sejahtera,  bukan sahaja untuk masa kini,  malah untuk masa-masa mendatang.

Seperti juga perjalanan satu organisasi itu,  banyak dugaan,  rintangan  dan  masalah yang perlu dihadapi dan perlu pula diatasi oleh keluarga.  Kalau keadaan ini dibiarkan bermaharajalela,  maka sudah tentulah perjalanannya akan pincang yang berkemungkinan pula akan roboh dan hancur berkecai.  Dan jika ini berlaku, maka musnahlah keluarga itu.

Dalam perjalanan hidup satu organisasi keluarga atau institusi keluarga itu,  memang banyak yang harus dan perlu dilaksanakan.  Dan banyak juga panduan,  bimbingan  atau  asas yang perlu dikenalpasti dan digunapakai.  Inilah yang menjadi satu cabaran kepada tiap anggota institusi keluarga itu …. mencari dan menggunakan pendekatan yang terbaik bagi menentukan matlamat yang diidamkan tercapai.

Hari ini,  dalam dunia yang dipenuhi dengan pelbagai teknologi moden dan terkini,  usaha mencari garis panduan dan asas yang terbaik,  sentiasanya menghadapi banyak rintangan.  Usaha ini pada biasanya diganggu oleh penemuan-penemuan baru,  sama ada yang berupa ethika hidup atau teknologi untuk hidup.  Maka terpulanglah kepada kita anggota keluarga untuk menentukan bahawa yang terbaik,  yang dapat mendatangkan manfaat dan faedah sahaja yang dipilih.

Institusi keluarga hari ini,  diancam kewujudannya dari berbagai sudut.  Kita akan berhadapan dari ancaman dalaman,  yang banyak berupa hasil emosi anggota keluarga itu sendiri,  dan ancaman luaran yang pula akan membawa pengaruh-pengaruh yang boleh menggegarkan organisasi keluarga ini.

Jadi apakah yang harus dan perlu kita lakukan.  Tidak lain kita perlu menggunakan akal fikiran yang matang.  Dan penting sekali berpandukan ajaran yang dibawa bersama agama suci kita Islam.  Inilah yang boleh menyelamatkan instisuti keluarga dari jatuh tersungkur dan hancur berkecai.

Perihal Author
A retired government broadcast journalist and communications specialist still actively involved in activities pertaining to ICT and media,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: