ASAS PENDIDIKAN ANAK

Ibubapa mempunyai tugas utama dan terpenting untuk mendidik anak-anak mereka.  Pengabaian tugas ini dianggapkan sebagai ibubapa yang tidak bertanggungjawab.  Walaupun begitu,  ada ibubapa yang merasakan tanggungjawab ini satu bebanan.  Oleh itu mereka merasa tertekan dan terpaksa memikul tugas ini.   Bebanan ini pula menyebabkan mereka kurang sabar dan ganas apabila mendidik anak-anak.

Kesabaran amat diperlukan dalam pendidikan anak-anak.  Kesabaran itu perlu kerana anak-anak mungkin belum bersedia untuk menerima sesuatu maklumat.  Anak-anak mungkin juga kurang memberi perhatian,  tidak berminat,  cepat lupa atau kurang cerdas.   Oleh itu pendidikan hendaklah diulangi selalu dan diajar berperingkat-peringkat dengan penuh kesabaran.

Keganasan akan menimbulkan kesan yang negatif di jiwa anak-anak.   Pelajaran susah hendak diterima dan tidak pula boleh dikekalkan dalam fikiran mereka.  Oleh itu segala bentuk pendidikan dan pembelajaran haruslah dilakukan dengan lemah lembut tetapi tegas dan dalam suasana tenteram tanpa sebarang ancaman dan rasa takut.

Dalam setiap keluarga,   pendidikan dan pembelajaran tidak pernah berhenti.  Kedua-duanya sentiasa berlaku di dalam segala interaksi di antara ibubapa dan anak-anak.

Oleh yang demikian,  semua tindak-tanduk dan tingkah-laku ibubapa adalah bahan pembelajaran kepada anak-anak.   Jadi,  ibubapa perlu sentiasa berawas supaya tidak menunjukkan tingkah-laku atau sikap yang buruk kerana ini sedang diteladani oleh anak-anaknya.

Tulisan ini akan disambung.

Sumber:           ‘ASAS PENDIDIKAN ANAK’  oleh Dr. Mat Saat Baki,   dalam Siri KELUARGA BAHAGIA,   diterbitkan oleh Lembaga Penduduk & Pembangunan Keluarga Negara Malaysia.

Perihal Author
A retired government broadcast journalist and communications specialist still actively involved in activities pertaining to ICT and media,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: