‘FAMILI BAHAGIA’ BERWAJAH BARU

Sudah agak lama lamanweb / blog ini tidak dikemaskini.  Sudah banyak pula  rasanya isu dan topik yang  ketinggalan.  Tak mengapa,  dan kepada pelawat yang setia kami memohon maaf. 

Sebenarnya,  dalam masa beberapa bulan yang lalu,  banyak perkara difikirkan dan juga dibincangkan dengan mereka yang pakar dalam perkara ‘kekeluargaan’ ini.  Jelas bahawa kekeluargaan memainkan peranan yang maha penting dalam usaha membangun dan memajukan satu-satu bangsa itu. Tambahan pula apabila diambil kira senario kekeluargaan  atau  lebih tepat institusi keluarga hari ini.   Ada yang berpendapat bahawa institusi ini sudah rapuh,  dan menunggu masa untuk roboh dan berkecai.  Ada pula yang berkata bahawa punca wujudnya suasana ini ialah kerana kurangnya prihatin atau kesedaran di kalangan kita,  terutama yang mempunyai keluarga terhadap peranan dan tanggungjawab kita sebagai ahlinya.  Dan ada pula yang beranggapan bahawa oleh kerana kita semua sebuk mengejar keistimewaan hidup,  kesejahteraan hidup dan kemewahan hidup,  maka peranan kita dalam keluarga sudah agak dipinggirkan.  Kekeluargaan sudah turun kepada tahap yang kurang penting.

Inilah antara beberapa sebab,  maka kami sedang mencuba untuk memuatkan bahan-bahan yang lebih sesuai dan relevan kepada isu-isu atau pandangan dan pendapat mengenai ‘masalah’ kekeluargaan hari ini.

Untuk tujuan ini,  mulai hari ini,  kami akan sertakan di dalam lamanweb/blog ini beberapa laman atau ruang seperti berikut:

  • KELUARGA BERJAYA
  • BERITA KEKELUARGAAN SERANTAU
  • TIP KEKELUARGAAN
  • TIP BELANJAWAN
  • JADUAL PERCUTIAN

Bahan-bahan ini kami akan dapatkan dari sumber dalaman iaitu dari pengalaman kami sendiri,  dari sumber dalam negara  dan  juga dari sumber luar negara.   Mudah-mudahan dengan pendekatan yang akan kami utarakan ini,  dapatlah kita memahami hal famili atau kekeluargaan ini secara lebih mendalam dan lebih luas lagi.  Dapatlah juga kita sama-sama berfikir apakah pengalaman kita sendiri dalam senario kekeluargaan ini.

Kami berharap juga,  sumbangan dari saudara adalam aman penting,  tambahan pula kerana saudara juga menjadi salah seorang dari anggota keluarga.

Sama-samalah kita berusaha untuk memperkukuh,  memperkemas,  memperkasakan keluarga dan kekeluargaan demi kesejahteraan dan kebahgiaan kita, masyarakat dan bangsa  ….  di masa mendatang. 

Perihal Author
A retired government broadcast journalist and communications specialist still actively involved in activities pertaining to ICT and media,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: